U t i b e s z á m o l ó
       Malajzia  - Szingapur
      2018 január 9 – 23.
anyuutazik · 6 years
1. nap  Budapest -  Dubai
Budapestről az Emirates légitársasággal, 37 utas+idegenvezető indultunk útnak.
anyuutazik · 6 years
2. nap Dubai – Kuala Lumpur
Malajziát a több évtizedes gazdasági fejlődés és polititkai stabilitás tette a térség egyik legvirágzóbb, legegészségesebb országává. Mára a térség legmagasabb életszinvonallal rendelkező országa. Malajzia az ASEAN országok meghatározó tagja, a kormány priritása a tagországokkal való kapcsolatok erősítése, szabadkereskedelmi ővezet kialakítása. Jövedelménél a vásárlóerő sokkal jobb, éves 6-7 %-os a növekedés.
Népessége Kb: 30 millió, fővárosa Kuala Lumpur, a szövetségi kormány székhelye Putrajava. A tizenhárom államot szultánok vezetik, az államszövetség államfőjét 5 évente választják, ő viseli a legfőbb szultáni címet.
A gazdaság mintegy 75 %-a  kínaiak kezében van.  A lakoság 23 %a kínai, 50 %-a maláj, 9 % indiai, 10 %-a törzsi.
Legfőbb bevételi forrásai: olajpálma termesztés, egészségügy, egészségturizmus, olajbányászat, elektrotechnika, építőipar, oktatás, pénzügy.  A mezőgazdasági országból ipari ország lett.
A malájok a 10-11. században 2 hullámban jöttek. Indiával és Kínával kereskedelmi kapcsolatot tartottak. DK-Ázsia egyik hajózási-kereskedelmi központja volt a terület. Melaka (Melakai Szultanatus) a kereskedők központja, az iszlám DK-Ázsiai támasza lett.
A portugálok a 16. században hódították meg, tönkretették a kereskedelmei kapcsolatokat, majd 1641-ben holland uralom alá került a terület, protenstáns  kereskedelemi hóditás történt.
1786-ban jöttek a térségbe az angolok, 1824-es londoni szeződésben a hollandok kénytelenek voltak a területről Nagy-Britani javára lemondani. Az itt kitermelt ón fontossága a brit kormányzót beavatkozásra késztette a maláj államok ügyeibe
A 19. század második felétől kínai és indiai bevándorlók jelentek meg a félszigeten.
1941-42-ben megszállták a japánok, majd a világháború után visszatértek az angolok és megalapították a Maláj Államszövetéget, amely brit protektorátus volt. Az ötvenes évekre az ellentétek felkeléssé fajultak, amelyet a britek csak külső segítséggel tudtak leverni.
Az ország 1957-ben lett önálló, a brit Nemzetközösség független állama. 1963-ban csatlakozott az államszövetséghez Szingapur, de 1965-ben kivált és független köztársaságként önálló állam lett.
Malajzia különleges etnikai-politikai egyensúlyt tart fenn, arra törekednek, hogy minen rassz részesedjen a gazdaság fejlődésének hasznából és a politikai hatalomból, de a rendszerbe beépítettek olyan fékeket, amivel meg tudják akadályozni, hogy az ország vezetését a kínaiak át tudják átvenni.
A lakosság többsége a Korán tanítása szerint él. Erkölcsi viselkedésük az udvariasságon, a tiszteleten, valamint a másokkal fenntartható harmónia igényén alapul. A malájok mindent megtesznek, hogy jól végezzék munkájukat, ha nem sikerül, azt Allah akaratának tudják be. A lakosság másik legnagyobb csoportja a kínaiak, magatartásukat meghatározzák vallásuk tanai, a szerénység, udvariasság, család iránti kötelesség, baráti hűség.
Kuala Lumpur Malajzia fővárosa. A délutáni órákban érkeztünk meg az óriási, számunkra rosszemlékü repülőtérre. Várakozásunkkal ellentétben nem meleg, hanem sűrű eső fogadott bennünket. Buszra szálltunk és irány első megállónk Malaka.
Melaka Malajzia legrégebbi városa, fekvésének köszönhetően a középkor óta Dél-Kelet Ázsia egyik legfontosabb kereskedelmi központja. A város alapítói Szingapur felől menekültek a kalózok elől. Leginkább textil és fűszer kereskedelmi központ volt. Itt a nőknek is lehetősége volt a kereskedésre. Melaka Kuala-Lumpurtól délre, a Melakai szoros mellett fekszik, ez a tengerszoros a világ egyik legforgalmasabb tengerszorosa. Olyan gazdaságokat kapcsol össze, mint India, Kína, Japán, Dél-Korea, Tajvan. Az itt áthaladó hajók a világkereskedelem egynegyedének megfelelő árút szállítanak.  A város kikötője eliszaposodott, ma már csak kisebb hajókat szolgál ki, Óvárosa az UNESCO világörökségének része. Valamennyi gyarmatosító rajtahagyta nyomát a városon.
Megérkezésünk után szerettünk volna riksával lemenni a folyóhoz és ott a kivilágított városban hajókázni, de ez a programunk elúszott, elverte az eső.
anyuutazik · 6 years
3. nap Melaka – Kuala Lumpur
Az eső folyamatosan esett, esze ágában nem volt elállni.
Megtekintettük a szultáni palotát (kívülről), sétáltunk a belvárosban, majd a Baba Nyonya múzeumba mentünk.
Ez egy Peranakan kultúráju (kínai-maláj kultúra) Chan család múzeuma. A házban eredetileg 4 generáció élt együtt a 19. sz. végén, 20. század elején. A család fűszer kereskedelemmel foglalkozott. A berendezés, használati eszközök mind eredetiek (fényképezni tilos). Nagyon hasznos és érdekes volt látni, a lakók életmódját, kereskedelmi és a magán helyiségek elkülönülését, a lakás védelmi rendszerét.
Ezután még megnézünk egy shintó szentélyt. Ebédünk egy kínai étteremben volt.
Viszaindultunk busszal Kuala Lumpurba. A főváros felé megálltunk a Putrajayában, a kormányzati központban. 2012 óta szinte minden kormányzati szervet itt helyeztek el, hogy mentesítsék Kuala Lumpurt a nagy tömegektől.
A  gondos várostervezésnek köszönhetően mesterséges tavak, parkok, botanikus kertek között fekvő terület adja a modern iszlám építészet remekeinek környezetét. Bementünk a konferencia központba,
majd rózsaszín márványból épült Msjid Putra mecsetbe, innen jó rálátás mutatkozott
a Kormányzati Palotára.
Kuala Lumpurban a szálloda elfoglalása után elindultunk felfedezni a szálloda környezetét. Meglepetésünkre, örömünkre annál a gyalogos fedett sétautnál találtuk magunkat, ahol októberben is laktunk. Ez az út nagyáruházakon vezet át, esőben is hasznos és nem kell a forgalommal sem törődni.
Mi az első bevásárló központnál elakadtunk és zárásig feltérképeztük a választékot.
anyuutazik · 6 years
4. nap Kuala Lumpur
Még mindíg esik az eső. Először elmentünk az ország történetét bemutató Nemzeti Múzeumba.
Itt sok mindent bemutattak a szokásokról, hagyományokról.
Innen a Nemzeti emlékhelyet néztük meg, majd a  szultáni palotát kívülről.
Rövid sétát tettünk a Madárparkban, komoly gondot okozott a fényképezés és az esernyő együttes használata. A városközpontban a Függetlenség terére mentünk, itt ünnepelték először az ország függetlenné válását. A tér közepén van az  országzászló. Valamikor angol lovaspoló pálya volt,
a szélén egy kis keresztény templommal.
A tér tuloldalán található a Sultan Abdul Samad épület és Textilmúzeum, valamit a Városháza.
A tér mögött van a két folyó összefolyása, a Nemzeti Nagymecsettel.  Kis sétányi távolságra van a nagypiac, ahol szinte minden kapható, az emeleten pedig éttermek sora szolgálja a megfáradt vándort.
Ebéd után egy indiai templomot néztünk meg, ahol mezitláb kellett az esőben az utcán végigmenni és úgy be a templomba. Városnézésünket az utcában lévő kínai piaccal folytattuk. Itt volt aztán minden olcsó dolog, nagy tömeg, valószínűleg délután még nagyobb tömegre számítottak, mert mindenki további nagy mennyiségű árut rakodott ki.
A gyarmati időkből származó vasútállomást még az októberi utunk alkalmával néztük meg.
Vacsorára a 421 m magas TV toronyba mentünk.
A torony körbe forog, így vacsora közben tudtunk választani a kitűnő ételekből és közben a folyamatosan változó városképben, kivilágításban gyönyörködni.
anyuutazik · 6 years
5. nap Kuala Lumpur Batu-barlangok, esőerdő
Reggel a Petronas ikertoronyhoz mentünk estére belépőjegyeket venni a toronyba (már aki megy).
Batu-barlangok népszerű, monumentális hindu szentély a város közelében. A barlang szentélyébe 272 lépcső vezet fel, amelyet nekem ki kellett hagynom. Az embert makákó majmok szórakoztatják.
Aki lenn marad, az is megnézhet néhány szentélyt,
kirakodóvását.
Ezután az 1929-ben alapított mesterségesen telepített esőerdőbe mentünk az Esőerdő Kutató Intézetbe. Ez egy 600 ha-s terület, itt lehetőség van sétálni, túrázni. Esőerdőnek az erősen csapadékos (1700-2000mm) éghajlaton növő erdőtársulásokat nevezzük. A csapadékos, meleg, viszonylag állandó időjárás mellett, az Egyenlítőhöz közel az élőlények rendkívül sokfélesége alakul ki. Az aljnövényzet az esőerdők területén fejletlen, mert a talaj szintig alig jut el a napfény. Ez teszi lehetővé, hogy az erdőben végig lehet menni, ha a lombkorona sérül, elpusztul, a napfény bejut a talajszintig, máris benépesül az erdő, bokrokkal, alacsony növésű fákkal, liánokkal, akkor dzsungelnek nevezzük.
Az esőerdőben 50-80m magasra növő fák koronája összeér.
A szerves anyag a talajra hullik, gyosan dekomposztálódik és a tápanyag ujrahasznosul.
Ebédet a városközpontban egy bevásárlóközpont kínai éttermében ettünk. Itt egy utastársunknak a szék karfájára akasztott táskáját a benne lévő iratokkal, pénzel, miegyébbel ellopták, ezzel nagy kalamajkák indítva el.
A csoport még ellátogatott egy batik műhelybe, majd szabadprogram volt. Mi ismételten a már ismert bevásárlóközpontba mentünk vissza, a korábban kinézett dolgokat megvenni.
anyuutazik · 6 years
6. nap Irány a Cameron-hegység
Reggel elhagytuk Kuala Lumpurt, észak felé indultunk a Cameron-hegységbe. Utunk olajpálma ültetvények mellett vezetett.
Az olajpálma a legfontosabb nyersanyagok közé tartozik. Évente hektáronként 6 tonna olajukkal a leggazdagabb trópusi növénykultúrák közé tartozik. Ezért esik évente több ezek hektár esőerdő áldozatául. Malajzia a világtermelés 2/3-át adja.
Első pihenőnk a Lata Iskandar vízesésnél volt. A vízesésnél árusok tömkelege árult különféle gyümölcsöt, sült kukoricát.
Utunk nagyon kanyargós volt egyre feljebb-feljebb.  Felfelé araszolva megálltunk a hegység legérdekesebb embere Michael orang asli ősember mellett, aki helyi benszülött és ezt jólmenő vállalkozássá fejlesztette. A köpőcsövével tökéletesen tud célozni. A fényképezés természetesen pénzbe kerül. A völgyekben élő társai viskókban laknak, éheznek. A Cameron-hegység 1500 méter magasan fekvő üdülőhely egész évben ideális klímájával. Itt a csúcshőmérséklet 20-25 °C. A központ Tanah Rata, séltunk, ittunk egy kávét, kipihenve a kanyargós út okozta problémát. A fejlődés gyors és rendezetlen volt, a hegyoldalakat beépítették, mindenütt fóliasátrak tömkelege látszik, amiben epret termelnek.
Dzsippekel mentünk tovább, vagy inkább araszoltunk a hihetetlen forgalomban.
Lassan felérkeztünk a BOH teaültetvény Látogató Centrumába. A teát a felföldön 1929-ben skótok honosították meg, ma is az ő tulajdonukban van. Az ültetvényen bangladesi vendégmunkások dolgoznak. A leszedett tea levelet 24 órán belül fel kell dolgozni. Az időjárási viszonyok (mindíg azonos hőmérséklet) miatt folyamatos a betakarítás. A leszedett leveleket megtörik, 2 órát szárad, fonnyad, majd közel 100 °C-on 20 percig szárítják, hogy nedvességtartalmát elveszítse, szárazanyagtartalma 97-98 % lesz. Ezután a leveleket rostálják, nagyság szerint osztályozzák.
Lefelé menet még megálltunk a tea ültetvény mellet, hogy a töveket is tudjuk tanulmányozni.
Ezután következett a Pillangó park.
Itt voltak pillangók, egyéb rovarok és szép virágok.
Nagyon szép helyen laktunk, de kicsit hideg volt.
�5[ ʎ�F����
anyuutazik · 6 years
7. nap Sam Poh Tong barlangtemplom, Kuala Kangsar, Kuala Sepetang, mangroveerdő, Penang
Reggeli után indulás, leereszkedünk a hegységből, valamivel jobb úton. Ipoh-ban megnéztük a Sam Poh Tong buddhista barlangtemplomot.
Ez a legnagyobb barlangtemplom az országban, érdekes a többféle Buddha ábrázolással. A templomegyüttesnek 3 része van, a krematorium a temetővel, templom és kert.
Perak tartomány szultánjának a palotáját és a mecsetet néztük meg kívülről Kuala Kangsarban.
A tengerpart melleti Kuala Sepetang Matang 5000 hektáros mangroveerdőbe tettünk egy sétát a turisztikai céllal kiépített tanösvényen. Az erdő mindíg az édes és a sós víz találkozásánál alakul ki. Az utódnövények az anyanövényen alakulnak ki.  A mangrovenak fontos szárazföld védelmi szerepe van. Itt a fából faszenet készítenek.
Az útmentén megálltunk egy egymással szemben lévő kínai és indiai temetőnél gyors fényképezésre.
A szárazföldről a 13,5 km hosszú hídon érkeztünk meg Penang szigetére. A híd érdekessége, hullám alakja, hogy ne legyen egyhangú.
A szállodában csak a 19. emelten lakunk. Naplemente előtt ejtőztünk, fürödtünk a tengerparton, kicsit piszkos volt a víz.
Vacsora a szemben lévő étteremben, felhőszakadásban mentünk haza.
anyuutazik · 6 years
8. nap Panang Georgetown
Goergetownt az angolok alapították, ma nagyrészt kínaiak lakják. Penang Malajzia 3. legfejlettebb régiója. A városközpontban számtalan koloniális épület, történelmi nevezetesség található, ezért meghatározott körzetben megtiltották felhőkarcoló építését.
Kek Lok Si a hegytetőn áll a legjelentősebb és leglátványosabb buddhista zarándokhely, templomegyüttes. 1850-ben építették.
A hegyre egy sikló vitt fel.
Fő látványosság a VI Rama (tízezer Buddha pagodája) 7 emeletes pagoda.
A hegyről szép kilátás nyílik a környékre.
A gyarmati emlékekkel teli Penang felfedezését a Cornwallis erőd megtekintésével kezdjük. Az erődkomplexum több mint 200 éves, Malajzia legnagyobb, legjobban megőrzött erődje. Sir Francis Light a Brit Kelet Indiai Társaság kapitánya 1786-ban érkezett a szigetre, hogy elvegye a szigetet Kedah szultántól, a selymet, fűszereket szállító brit hajók számára megálló lehetőséget alakítson ki. Az erődöt azért építette, hogy megvédje a szigetet a kalózoktól, más gyarmatosító hatalmaktól és a szultán seregeitől.
A parton elsétáltunk a Chew stéghez, ez egyike a város kínai klánok által fenntartott vízbenyúló építményének. A stégen kis üzletek és lakások találhatóak.
Innen kis utcákon keresztül elsétáltunk a Khoo klán gyönyörű klánházához. A rendkívül díszes építményt 1851-ben kínai bevándorlók építették, ezt használták közösségi események központjául.
A klánház Penang egyik legszebb építménye, alaposan kidologozott szobrok, lampionok, fafaragványok díszítik. Klán, az egy helyről származókat jelenti. Valaki eljön onnan, megveti valahol a lábát, a többiek jönnek utána, segítik a később jötteket. A klánok között élénk kereskedelem folyik, feltétlen megbíznak egymásban.
Felszolgált ebédünk az angol Tiszti Kubban volt.
Ebéd után a Chalya Mangkalaram thai buddhista templomot néztük meg.
A templomban a világ egyik legnagyobb fekvő Buddha szobra található. A hátulsó falban temetkezési helyet alakítottak ki.
Vele szemben, az utca másik oldalán egy burmai buddhista temlom van.
Itt állnak a Buddhák, a szerzetes, pedig a telefonjából olvassa az imáját.
Este a szállodánk előtti utcában a kis kirakodó vásárban sétáltunk.
anyuutazik · 6 years
9. nap Georgetown – Langkawi sziget
Reggel korai kelés, reggeli után indulás a kikötőbe, jól behűtött elég rozzant gyorshajóval irány Langkawi, a sasok szigete. Langkawi szigetcsoport az Adaman tengerben, közel a thai határhoz. Ez a sziget még kevésbé kiépített, nincsen túristákkal agyonzsúfolva.
Ragyogó napsütésben érkezünk, a helyzet nagyon igéretes. Külön házakban van a szállásunk.
A mi házunk sarkánál egy óriás mangófa áll, ha érett lenne a teraszunkról lehetne szedni a gyümölcsöt. Azonnal mentünk a partra fürdeni. Nagyon kellemes volt a víz és a part sem zsúfolt.
anyuutazik · 6 years
10. nap Langkawi sziget
Kirándulás a szigeten. Krokodilfarm. A farm mintegy 20 ha területű. Kettős a rendeltetése, végeznek fajfenntartást, ezért cserébe engedélyezték a bőrárú készítést is. Csodálatos !!
Én undorodom a krokodiloktól, szenvedve végignéztem az egészet, az etetést, a show-t, de szerintem borzasztó.
Kirándulás a Mai Cincang hegyre, felvonóval, a 708 m magas csúcsra. Állítólag ez a legmeredekebb felvonó a világon, lehetséges, tényleg meredek volt.
Csodálatos kilátás nyílik a környező aprócska szigetekre. Skybridge 100 méterrel a föld felett, a táj fölé nyúlik. Én sajna csak láttam, nem tudtam odamenni, mert a sikló ami vitt volna éppen nem működött.
Ezután irány vissza a tenger meleg habjaiba. Ez jobb, mint kinn a napon sétálni. Édes semmittevés!
anyuutazik · 6 years
11. nap Langkawi sziget
Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media
Pihenés, kipihentük fáradalmainkat, no persze a vízben. Ebédelni besétáltunk a közelben található faluba (?), thai levest enni. A még korábban vett mangóm kicsit éretlen volt, tehát kitettem a teraszra érlelődni, de ahogy érett, úgy fogyott, az utolsót, gyorsan bevittem a szobába, találgattunk, hogy ki/mi lehet a tettes, aki elvitte. Délután láttuk, hogy a házunk mögött több majom ugrál (és a markukba röhögnek rajtunk).
anyuutazik · 6 years
12. nap Szingapur
Reggel repülés, nem túl hosszú az út. Szingapur törpe városállam. Az 1965-ös függetlenné válása után rohamosan fejlődött, ami nagyrészt gyarmati múltjának volt köszönhető, itt volt a brit gyarmati központ. Stratégiai jelentőségű kikötője hamarosan a világ legfejlettebb államává tette. Szingapur a világ legkevésbé korrupt országa.
A Lee család több tagja is jelentős gazdasági vagy politikai pozíciókkal rendelkezik, a kritikusok Szingapurt egy sikeres családi vállalkozásnak tartják.
Szingapur vezető szerepet tölt be a világgazdaságban, a világ 3. legnagyobb devizaközpontja, a második legnagyobb kaszinó és szerencsejáték központja, harmadik legnagyobb olajfinomító és kereskedelmi központja, a világ legfontosabb logisztikai központja.  A világ egyik leggazdagabb állama, a világ 3. legversenyképesebb országa. Kikötőjének forgalma első a világon.
Szingapur tiszta, az utcárol enni is lehetne, és ügyelnek rá, hogy az is maradjon. Nincs rágógumi, bevinni sem lehet, cigarettázni a kijelölt helyen lehet, de csiket eldobni nem. Mindezért nagyon súlyos büntetés jár. Az emberek betartanak minden szabályt.
A közösségi közlekedés jól szervezett, biztonságos és olcsó. De az autó vásárlást különböző adókkal sújtják, az autó árak 3x magasabbak, mint Európában. 15 évnél idősebb autó  nincsen. A belvárosi utak használatáért díjat kell fizetni. Az autósoknak van előre feltöltött kártyája, amiről az útdíj leolvasó észrevétlen levona a díjat, akik ilyennel nem rendelkeznek, azok büntetést fizetnek.
Szingapur a világ legbiztonságosabb országa, lopástól, rablástól nem kell tartani, minden be van kamerázva, mindekiről mindent tudnak. A közvélemény támogatja a szigorú törvényeket, cserébe jó körülmények között élhetnek.
A szingapuri szociális rendszer eltér a hagyományos társadalombiztosítóktól. A rendszer az egyén és a család felelősségvállalására épül. A juttatásokat az egyén és a közvetlen hozzátartozók befizetései határozzák meg.
Lakást csak házaspár, vagy 2 családtag együttesen vásárolhat. Oktatás az egyetemi tanulmányokig ingyenes.
Időjárás mindíg egyforma 30-32° C, párás. Mindenütt megy a légkondícionáló. Annál jobb, menél hidegebb. Mindíg kell valami melegebb holmit magunknál tartani, mert helyenként nagyon hideg tud lenni.
Az étkezési helyek és lehetőségek választéka nagy és az árak is nagyon változatosak.
Mielőtt a látottakról beszámolnék, röviden csak annyit: Szingapur nagyon rendezett, szép és rendkívül látványos város. Kb: 25 éve töltöttem itt 3 napot, akkor is szép, tiszta volt, rendezett, de ez a város egészen más. Nagystílü. Talán ennyire szép várost még nem láttam.
A repülőtérről nagyon szép úton indultunk be a városba. Első megállónk magasból megismerni a várost a Singapore Fly.
Óriáskerék, valóban, az 165 magas, nagy kabinokkal. Alatta a Forma 1 –es pálya. Lassan megy körbe, nem áll meg, kb ½ óra egy kör.
Jó választás volt először ide jönni, ráláttunk a városra, sokat fényképeztünk. Ezután a kínai negyedbe mentünk pénzt váltani és költeni. Ez a negyed kicsit zűrösebb volt.
Benéztünk egy buddhista imaházba.
Városnézésünket a Merlion parkban folytattuk, itt található Szingapur jelképe és innen kellene Újévkor a tüzijátékot nézni.
A Merlion szobor egy szinbólikus teremtmény, oroszlán fejjel és hal testtel állt a Szingapur folyó torkolatánál, miután a környéket átépítették, a folyó torkolat máshová került, a szobrot a The Fullerton szálloda mellé telepítették. Innen gyalog mentünk és bőrig áztunk az Ázsiai Civilizációk Múzeumához. A társaság egy része bement, egy rész kinn a lépcsőn ülve szárítkozott.
Tovább sétáltunk a folyó mellett, nézegettük a meghagyott régi kereskedőházakat, elsétáltunk a koloniális negyedben a régi parlament épülete előtt, majd buszra szálltunk és mentünk a szállodánkhoz.
Ezután foglaltuk el szobáinkat óriási szállodánkban az Orchard Roadon, mi a 22- emeleten laktunk. Itt a liftet csak a szobakártyával lehetett használni, de csak arra az emeletre tudtunk menni, amelyiken a szobánk volt. Az első 5 emelet bevásárlóközpont. Az Orchard Road híres bevásárló utca, rengeteg üzlettel, bevásárló központokkal több kilométeren keresztül. Itt a világ valamennyi márkája megtalálható. Tartottunk a szállodában egy kis vezetett ismertetőt, de szükség is volt rá, hogy eltaláljunk bárhova. Ezután a környéken néztünk körül, hogy visszataláljuk. Febrárban lesz a kínai újév, ez lesz a kutya éve, ennek örömére szállodánk bejárata előtt egy falka kutya állt, innen könnyű volt megtalálni.
Elmentünk vacsorázó helyeket feltérképezni és gyorsan meg is vacsoráztunk, elég olcsón. Majd indultunk az áruházak választékát feltérképezni, ez jól ment.
anyuutazik · 6 years
13. nap Szingapur
A reggel egyik nagy kihívása volt az étterem kínálatát feltérképezni, milyen szerencse, hogy sokan vagyunk, legalább tudtunk egymásnak segíteni.
Reggel az állatkertbe mentünk. Az állatkert a helynek megfelelően egy trópusi parkban van. Nagyon szép.
A sűrű növényzet miatt egyáltalán nem átlátható, térkép kell a tájékozódáshoz, de az elefántot így sem találtuk meg. Az állatokat nagy kifutóban tartják, nem érzékelhető hogy be vannak zárva.
Volt itt oráng után, gibbon, jegesmedve, fehér tigris, sunbear (maláj medve), gepárd, zebra, zsiráf, szurikáta, oroszlán,
rhinocéros iguana, tapír, stb.
Láttam egy érdekes bokrot a levele felülről szép zöld volt, a fonákja tűzpiros.
Kis pihenés, hüsölés után megnéztük buszról az indiai negyedet, a Maláj örökség központot,
a Masjid Szultan mecsetet, a kis bevásárló utcát.
A Marina Bay Sands Hotelt 3 hotel -55 emeletes- szálloda torony és a tetején lévő 1 hektáros hajót formáló Sands Bay Park, az 57. emeleten.
A kilátó terasz 67 –mrel nyúlik túl az utolsó tornyon.
Van itt a szálló vendégek részére egy 150 m-es végtelenített fürdőmedence. A plebsznek csak kilátóterasz, jó fagyival.
Botanilus kert, gyönyörű sétányon sietünk végig, utunk egyik attrakciójához a szingapuri Nemzeti Orchidea Kerthez, ami a Világörökség része.
Botanikus kert közepén, a legmagasabb ponton található. 1928-ban kezdődött az orchidea program, a kertben 60000 orchidea, 1000 fajjal és 2000 hibriddel találkozhatunk 3 hektár területen.
Lenyűgöző a gyönyörű virágok látványa.
Ezután vacsorázni indultunk, ahol szerencsére még csak a mi csoportunk volt, így nyugodtan tudtuk a választékot megszemlélni, és vacsorázni.
Közben besötétedett, visszamentünk a Marina Bay Sands hotel elé, ahol egy nagyon érdekes laser showt néztünk meg. Nagyon nagy volt a tömeg, helyet ugyan kaptunk, de a műsor közben többször előfordult, hogy felálltak, vagy átmentek elöttünk.
A vetítés aláfestése kínai zene volt.
A színes szökökutak játéka és a vízpermetre rávetített fényjáték együttese nagyon szép élmény volt. Szerintem 2 x kellett volna megnézni, először csak nézni, majd fényképezni.
Ezután hajóra szálltunk és a folyón a szórakoztató negyedig hajókáztunk. Jópofa hely volt, nyitott, de mégis fedett. Nagyon tetszetős és látványos.
anyuutazik · 6 years
14. nap Szingapur
Reggel még az utosó vásárlást intéztük. Csomagolás, kijelentkezés, bőröndök leadása. Utolsó program Sentosa sziget. Népszerű játszópark, ahol sokféle érdekesség található.
Kabinos felvonóval libegtünk át a tenger felett.
A kabinból jól láthatóak a környező szigetecskék. Vannak itt parkok, homokos tengerpartok, kaszinók, sportpályák. Megközelíthető vonattal, busszal, libegővel és gyalog.
Az Aquáriumba mentünk be, víz alatti folyosókon sétálva, körülöttünk úszkálnak a halak, ott érezhetjük magunkat a teger fenekén. Különböző medencékben tanulmányozhatjuk a trópusi vizek élővilágát, korallokat.
Busszal mentünk vissza a szárazföldre a szállodánkba, felkészülni a hosszú útra.  repülőtérre menet megálltunk az egyik új látványosságot megnézni kivilágítva.
Már láttuk fenntről, a Gardens by the Bay. Ökoturisztikai park, rekreációs terület. 18 napelemes „szuperfa”-ból álló függőleges kert.
A fák 25-50 m magasak, funkciójuk árnyékolás, a kert környezeti motorjai. Olyan technológiával vannak felszerelve, melyek a fák ökológiai funkcióját utánozzák. A napelemek energáját felhasználva világítják meg a szuperfákat, segítségükkel gyüjtik be az esővizet, amivel öntöznek és a szökőkutakat működtetik.
A fák alatt fekve néztük végig a fák különleges megvilágítását bemutató showt.
Gyönyörű befejezése volt a programunknak.
Repülőtér. Várakoztunk a járatunkra, elköltöttuk megmaradt fillérjeinket. Átöltöztünk, felvettük melegebb ruháinkat, ez Szingapur, -a WC mellett levő öltözőben.
anyuutazik · 6 years
15. nap Szingapur – Dubai – Budapest
Az időeltolódás csodája, éjjfél után indultunk, délben 12 órakor szálltunk le Budapesten. Szerencsénkre elég jó idő volt, így nem fagytunk meg.
Ös s z e f o g l a l á s
Ismét megismertük a világ egy különleges pontját. Elcsodálkozhattunk Ázsia csodáin, a kultúrájukon, a hagyományok tiszteltetén, az emberek kedvességén és az óriás fejlődésen.
Utunkat a Fehétvár Travel szervezte. Idegenvezetőnk: Mayer Péter.
Péter nagyon jó idegenvezetőnk volt, a térséget rendkívülien ismeri, ismereteit igyekezett átadni.
Nem volt jó a nagy csoportlétszám, de igazából ezzel sem volt bajunk.
Mindenütt nagyon jók és jó  helyen voltak a szállodáink, ismételten finomakat ettünk.
U T I B E S Z Á M O L Ó
INDONÉZIA      BALI
2017 október 16 – november 4.
 Nagy várakozással indulunk 7-en régi utazók + egy házaspár + Ácslaci, nekem korábbi ismerősöm, remélem adja ismert formáját. Én mondtam, hogy vele kell menni, mert Ő a legjobb.