3/12/21
VÄr första lediga dag.
Vaknade tidigt och gjorde morgon yoga och Ă„t frukost och gick sen och storhandlade grönsaker och saker till rummet, vi köpte ett nytt tĂ€cke till sĂ€ngen eftersom det dom erbjuder Ă€r en tjock och strĂ€v filt som inte blivit tvĂ€ttad pĂ„ ett tag, vi köpte ocksĂ„ nĂ„nting att hĂ€nga pĂ„ vĂ€ggen för att göra oss mer hemmastadda 🙂
NÀr vi kom tillbaka lagade vi mat och stÀdade rummet och tvÀttade klÀder.
Vi rĂ„kade somna klockan 5 pĂ„ eftermiddagen och vaknade igen runt 10 tiden 😧
För trötta för att laga mat sĂ„ vi köpte Kina mat och gick tillbaka till sĂ€ngen och tittade pĂ„ film innan vi somnade igen 😅
En lugn ledig dag helt enkelt, 🙂👍
2/12/21
Första gratis dykningen idag😁👌
Mostafa hĂ„ller en nybörjar kurs med en kille frĂ„n Australien och vi fick följa med nĂ€r de gjorde nĂ„gra övningar och sen gick för ett nöjesdyk 👍
Efter dyket var det inte lÄngt till lunch och efter lunch var det inte mycket att göra.
Vi började kolla pĂ„ deras facebook/Instagram konton och fick en gammal laptop att jobba med, förhoppningsvis Ă€r det fĂ€rdig sorterat och vi kan börja syssla med marketing och den lite roligare delen🙂
Efter jobbet stretchade vi uppe pĂ„ takterrassen och lagade sen middag, kolla pĂ„ Tiger King sĂ€song 2🐯👑😂
1/12/21
Denna dagen hĂ€nde inget speciellt, vi fortsatte sortera papper och stretchade efter jobbet, lĂ„g pĂ„ rummet och kolla pĂ„ film och lagade mat eftersom det var en blĂ„sig dag och rĂ€tt "kylig 😅" (inte om man jĂ€mför med hur ni har det i Sverige just nu)đŸ„¶
30/11/21
Idag var vÄr första "arbetsdag" pÄ dykcentret.
Vi har bara organiserat lite papper och rĂ€knat över utrustning, vĂ€ldigt chill arbete men lĂ„ngtrĂ„kigt sĂ„klart 🙄
Vi ser fram emot att ta del av förmĂ„nerna som skall komma đŸ˜đŸ€ž
Efter jobbet stretchade vi uppe pÄ takterrassen och handlade och lagade mat.
PĂ„ kvĂ€llen umgicks vi med Mustafa (manager) och en tjej frĂ„n USA som jobbar som engelska lĂ€rare pĂ„ distans och bor i Dahab (Victoria) vi rökte vattenpipa och tjötade tills vi gick upp pĂ„ rummet och sov 🙂
Kan tĂ€nka mig att de flesta dagar kommer seut sĂ„hĂ€r sĂ„ jag fĂ„r se hur mycket jag kommer uppdatera hĂ€r dagligen ifall det inte har hĂ€nt nĂ„got speciellt under dagen, men jag fortsĂ€tter kanske 1 vecka till med dagliga uppdateringar iallafall 👍
29/11/21
Idag har vi inte gjort sÄ mycket.
Har köpt en skÀrbrÀda och kniv till köket, Alegra har köpt kattmat till katterna jag har tittat pÄ youtube videos om hur man bygger en hemsida för att jag vill försöka göra en ny hemsida till hotellet dÄ deras nuvarande serut som en throwback till 2000 talet (7heavenhotel.com)
Lagat mat och köpt snacks och ska nu titta pĂ„ en film och lĂ€gga oss tidigt för att börja vĂ„r första dag som officiella voluntĂ€rer pĂ„ dykcentret 😁👍
28/11/21
Idag började vi dagen med en taxi till Sharm El-Sheikh🚖
Vi hade hittat 2 andra att dela taxin med via en utav alla Dahab Facebook sidor dÀr folk stÀndigt söker folk att dela taxi med till visa kontoret i Sharm El-Sheikh.
Paret visade sig vara vĂ€ldigt likt mig och Alegra😅
Det var en svensk kille ifrÄn Jönköping tillsammans med sin tjej frÄn Colombia som skulle bo och arbeta i Dahab.
De har tidigare bott 4 Ă„r i Thailand dĂ€r de fick chansen att voluntĂ€r arbeta pĂ„ ett dykcenter och dĂ€r de senare fick utbildning och tillslut jobb som instruktör och ansvarig för marketing, vilket Ă€r precis det vi ska hĂ„lla pĂ„ med nu 😁👍
Vi kom vĂ€ldigt bra överens med varandra och pratade I princip non stop under hela den 1h lĂ„nga taxiresan bĂ„de dit och tillbaka, vi har sagt att vi borde trĂ€ffas och umgĂ„s mera under tiden vi Ă€r hĂ€r och att killen som fortfarande jobbar med marketing för dykcentret i Thailand pĂ„ distans kunde hjĂ€lpa oss att komma igĂ„ng och lĂ€ra oss om marketing 👌
Ett vĂ€ldigt trevligt par som vi ser fram emot att trĂ€ffa flera gĂ„nger under tiden vi kommer vara hĂ€r 😌
NÀr vi kom tillbaka frÄn visum resan (som vi mÄste göra om igen efter 2 veckor för att hÀmta vÄrat nya visum) gick vi ut och Ät lunch tillsammans med nÄgra andra vÀnner som vi har trÀffat och dykt tillsammans med under vÄr utbildning.
Efter lunchen gick vi tillbaka till rummet och somnade nÄgra timmar och nÀr vi vaknade upp lagade vi mat och gjorde oss iordning för att möta upp vÄra vÀnner igen för nÄgra glas eftersom det Àr deras sista natt innan de bÄda Äker hem igen.
Vi satt uppe till klockan 02.00 pĂ„ morgonen i lĂ€genheten dom hade hyrt under tiden dom varit hĂ€r och pratade och smĂ„ drack lite öl/cider (fortfarande PTSD frĂ„n förra bakfyllan vid lagoonen đŸ€•)
PĂ„ vĂ€gen hem hitta vi ett stĂ€lle som sĂ„lde Falafel som stĂ„tt framme hela dagen, köpte varsin och somnade gott 😅😮
27/11/21
Idag har vi inte gjort mycket, avbokade bussen vi skulle ta till Kairo och fick den delvis Ă„terbetald, ordnat folk att dela taxi med till Sharm El-Sheikh imorgon för att förlĂ€nga vĂ„rat visum, handlat och lagat mat, tagit det lugnt 🙂
26/11/21
Det har varit en riktigt kĂ€mpig dag idag 😖
Efter gĂ„rdagens firande har vi varit vĂ€ldigt uttorkade och sega hela dagen 😝
Vi tog oss ut och köpte hamburgare och kina mat och bara försökt hĂ„lla oss levande 😂
Det har ocksÄ blivit nÄgra sista minuten Àndringar i vÄra planer dÄ vi har kommit vÀldigt bra överens med Àgaren (Mustafa) och blivit erbjudna plats som voluntÀrer hÀr pÄ hotellet / dyk centret.
Jobbet innebÀr att ta hand om nya gÀster som anlÀnder och vill dyka, ge information, ta hand om pappersarbete som behövs fyllas för att börja kurser, hjÀlpa till med sociala medier, finnas pÄ plats mellan 8 - 4, 6 dagar i veckan (ledigt fredagar)
I utbyte fÄr vi ett rum/frukost/avancera vÄr dykar utbildning och följa med pÄ dykningar.
VÄra utgifter bör limiteras till att köpa grönsaker och annat till att laga vÄr lunch/middag.
Vi fĂ„r tyvĂ€rr offra vĂ„ra flygbiljetter som redan var inköpta till Casablanca den 29e dĂ„ vi dumt nog köpte dem genom en tredjepart (eftersom vi var "100%" sĂ€kra pĂ„ att vi skulle ta det flyget 🙄) sĂ„ vi gĂ„r back ca 4000krđŸ„Ž
Men kommer att bo gratis och leva vĂ€ldigt billigt och fĂ„ mycket erfarenhet inom dykning vilket bĂ„de Ă€r en rolig hobby och kan vara erfarenheter som kan leda till andra jobb/möjligheter lĂ€ngre fram 🙂
Dessutom hjĂ€lper det oss att vara borta lĂ€nge nog för sommarsĂ€songen i Europa att börja, vi har sagt att vi kan stanna hĂ€r (Dahab) 3 mĂ„nader för att senare köpa nya biljetter till Marocko dĂ€r vi kan resa runt ytterligare 3 mĂ„nader 😊
Vi hade inte riktigt nÄgon plan vart eller vad vi skulle efter Marocko ifall vi hade Äkt nu den 29e som planerat + Alegra har inte tillrÀckligt med pengar sparade för att luffa runt tills sommarsÀsongen börjar i Europa sÄ att stanna hÀr i Dahab vid stranden/solen/havet passar oss vÀldigt bra Àven om 3 mÄnader kan bli lite mycket kanske.
Mycket kan hÀnda under tiden vi Àr hÀr men vi hoppas att allt kommer lösa sig och gÄ sÄ smidigt som möjligt utan att det uppstÄr nÄgra irritationer eller missförstÄnd mellan oss och resten som bor och arbetar hÀr.
Allt detta bestÀmde vi inatt (dagen innan vÄr buss tillbaka till Kairo) sÄ det var verkligen sista minuten.
Nu behöver vi ta oss till Sharm El-Sheikh för att förlĂ€nga vĂ„rat visum, avboka bussen till Kairo imorgon, Avboka vĂ„rat Hostel som var bokat i Kairo och bara titta pĂ„ medans planet vi betalt för lyfter frĂ„n marken utan oss đŸ˜„
SĂ„ ifall ni vill fly den mörka kalla vintern Ă€r ni varmt vĂ€lkomna till Dahab för dyka eller snorkla tillsammans bland korallreven 😁
En nybörjar kurs kostar 210 eller 350 euro ifall man vill gÄ vidare direkt till advanced (rekommenderas)
Boende kan man hitta för 30kr(delat sovrum med 3 andra) 95kr (privat sovrum för 2 personer) 175kr (privat studio apartment för 4 personer) / natten beroende pĂ„ vilken standard man vill ha 😊
25/11/21
Idag gjorde vi vÄra sista dyk för vÄrat "advanced" dykar certifikat, vi navigerade med hjÀlp av kompass och fick se tvÄ helt enorma fiskar, en Napoleon och en gigantisk Moray eel (bilder tagna frÄn internet)
Efter dykningen gick vi ut och Ät och sen tillbaka till rummet för att vila.
Senare mot kvÀllen Ät vi glass med friterad banan och köpte nÄgra flaskor fÀrdig blandad mojito för att Äka bort till "laguna" med nÄgra andra som vi lÀrt kÀnna under dagarna hÀr.
Vi satt vid lagoonen med en brasa och musik till vĂ€ldigt sent in pĂ„ kvĂ€llen innan vi Ă„kte tillbaka hem och dĂ€ckade sĂ„ fort vi kom innanför dörren (klockan 5.30 pĂ„ morgonen) 😅
24/11/21
FortsĂ€tter dykar kursen med 2 dyk idag, första dyket gick vi ner till 30 meter djup i en stor skreva dĂ€r vi satte oss pĂ„ botten och körde lite sten/sax/pĂ„se med varandra 😁
Andra dyket (Blue Hole) var vi nere 25 meter och blev mĂ€ktigt imponerad utav hur djupt havet verkligen Ă€r dĂ„ man inte kunde se botten och man kunde se bergskanten/koraller strĂ€cka sig lĂ„ng lĂ„ng ner till djupet, det fĂ„r en verkligen att tĂ€nka pĂ„ hur sjukt mĂ€ktig denna planeten Ă€r frĂ„n detta perspektivet, ingenting man vanligtvis tĂ€nker pĂ„ nĂ€r man gĂ„r runt helt vanligt uppe pĂ„ land đŸ‘šâ€đŸš€đŸ§œâ€â™‚ïž
Efter de 2 dyken Äkte vi tillbaka till vÄrat Hostel/hotel/dykcenter (7 Heaven - Dahab)
Alegra la sig i sĂ€ngen och somnade rĂ€tt sĂ„ snabbt medans jag tog mig till stranden och och drack masala chai och solade nĂ„gra timmar innan det var dags att laga mat đŸČđŸ„Ł
Efter maten gick vi ut till ett cafĂ© och drack kaffe och pluggade lite teori innan vi gick tillbaka och la oss i sĂ€ngen och vila 😮
Imorgon gĂ„r vi upp tidigt pĂ„ morgonen och gör vi de 2 sista dyken innan vi blir certifierade som "advanced open water diver" đŸ˜ŒâœŒïž
23/11/21
KĂ€nns som att vi har varit mer under ytan Ă€n ovan idag 😂
Vi började dagen med frukost och sen ett dyk.
NÀr vi kom upp Ät vi nudlar och drack te innan vi dök ner igen, efter andra dyket lagade vi lunch och vilade 1 timma innan det var dags för det 3e (natt dyk)
Vi har bestĂ€mt oss för att fortsĂ€tta dykar utbildningen och gĂ„ vidare till avancerad nivĂ„ (dykning till 30 meter djup) 😁
Det Ă€r rĂ€tt snabbt gjort och de mesta har vi redan lĂ€rt oss under nybörjar kursen, nu Ă€r det bara djupare och navigering med hjĂ€lp utav kompass som ska göras i princip 🙂
Natt dykning var vĂ€ldigt frĂ€ckt och annorlunda gentemot dag tid men Ă€n sĂ„lĂ€nge har dagsdyken varit de mest njutbara eftersom nattetid kĂ€ndes rĂ€tt förvirrande, men det Ă€r nĂ„got jag kan tĂ€nka mig göra fler gĂ„nger 🙂
NĂ€r alla dagens dyk var klara lagade vi middag och la oss tidigt eftersom vi ska upp och dyka igen klockan 08.00 Imorgon bitti âœŒïžđŸ đŸŸ
22/11/21
som planerat sĂ„ tog vi det bara lugnt idag 😌
Vi skrev vĂ„rat sista prov pĂ„ "open water diver course" och vi bĂ„da klarade provet sĂ„klart ✌
Resten av dagen vilade vi ut oss uppe pÄ rummet, ur rÀckhÄll frÄn den stekande solen.
Vid 18.00 nĂ€r solen var nere stretchade vi och lagade sen middag och gick tillbaka till rummet och tittade pĂ„ film innan vi somnade😮
21/11/21
Idag vaknade vi tidigt för att Ă€ta frukost och fortsĂ€tta vĂ„r dykar kurs 🐠🐟🩈
Vi gjorde 2 dyk varav 1 var ett rent nöjesdyk pĂ„ 18 meter dĂ€r vi fick kĂ€nna pĂ„ hur fantastiskt och roligt det kan vara att dyka, vi sĂ„g konstinstallationer och en enorm sköldpadda som satt pĂ„ botten och senare svĂ€vade tyngdlöst runtomkring oss😼
Efter dykningen gick vi ut och Ät lunch pÄ en av alla restauranger som ligger utmed havet, sen gick vi vidare och handlade matvaror till middagen vi skulle laga senare ikvÀll.
NĂ€r vi kom tillbaka till vĂ„rat rum la vi oss och vilade i sĂ€ngen och somnade ganska omgĂ„ende (man blir helt slut i kroppen efter dykning😮)
NĂ€r vi vaknat var det dags att laga mat och efter maten tillbaka i sĂ€ngen och titta pĂ„ 3 avsnitt utav South Park, Alegra har inte tittat pĂ„ SP tidigare sĂ„ det finns mĂ„nga avsnitt och referenser att visa henne 😄
Imorgon tar vi en vilodag Innan vĂ„ra 2 sista dyk och certifiering 🙂
20/11/21
Idag började vĂ„r dykar kurs pĂ„ riktigt 😎
Vi startade dagen med frukost och sedan direkt pĂ„ med vĂ„tdrĂ€kten och cylindern 🙂
Gjorde 2 dyk idag frÄn klockan 9.30 - 16.00 dÀr vi gick igenom det vi har lÀrt oss frÄn video/plugg, det var riktigt cool upplevelse att stanna under vatten sÄ lÀnge och sa djupt (10 meter idag)
Efter dykningen var vi rÀtt hungriga och trötta sÄ vi gick ut och Ät lite Falafel och köpte med oss snacks hem för att fortsÀtta plugga inne pÄ rummet.
Vi lĂ€ste lite och gjorde nĂ„gra quiz och lĂ€gger oss rĂ€tt tidigt 😮
Imorgon fortsatter vi med det praktiska 👍
19/11/21
Kommer inte finnas mycket att skriva om de nĂ€rmaste dagarna dĂ„ vi lever strand livet đŸ–ïžđŸ˜Ž
Det Ă€r vinter i Egypten vilket betyder fĂ€rre soltimmar men fortfarande stekande sol 🌞
Förmiddagen spenderade vi pÄ stranden, eftermiddagen lagade vi mat och fortsatte vÄr dykar kurs med att titta pÄ Ànnu fler videos och studier online, trötta frÄn solen och studerande somnade vi tidigt uppe pÄ rummet.
Imorgon blir första dagen i vattnet 😁
18/11/21
Idag har varit en lugn dag 😌
Vi började med att göra oss iordning i vĂ„rat nya rum, packat upp och organiserat oss, tvĂ€ttat klĂ€der och varit ute och handlat grönsaker och lagat vĂ„r första egengjorda mĂ„ltid sedan vi kom till Egyptien, doppat oss i havet och pĂ„börjat vĂ„r dykar kurs med att titta pĂ„ en video och registrerat oss för vĂ„r PADI kurs "open water beginner" 😁
Vad spĂ€nnande det ska bli att lĂ€ra sig dyka med tub 😍
Imorgon fortsatter vi med Ă€nnu en video och lite pĂ„ lĂ€sning innan vi pĂ„börjar den praktiska delen utav kursen 😊 stay tuned 👍
17/11/21
Dagen börjar dÀr gÄrdagen slutade.
Klev av bussen och började vandra uppför Mount Sinai, vi nÄdde toppen klockan 05.00 pÄ morgonen och dÀr kunde man hyra en filt för att hÄlla sig varm framtill soluppgÄngen klockan 06.
Jag var vÀl förbered med mina klÀder medans Uma var lite frusen med sin fliströja sÄ han hyrde en filt som vi bÄda la oss under medans vi slumrade till I vÀntan pÄ soluppgÄngen, vi var först upp pÄ berget och vaknade nÀr det var fullt med folk som stod och och vÀntade pÄ soluppgÄngen.
Det var rĂ€tt mycket moln pĂ„ himlen sĂ„ nĂ„gon solklar soluppgĂ„ng blev det inte men det var fortfarande en spektakulĂ€r utsikt och fint orange skimmer pĂ„ himmelen 🙂
Efter en 30-40 minuter dÀr uppe var det dags att ta sig ner till Saint Catherine's kloster för att se brunnen dÀr Moses skulle ha trÀffat sin fru samt den "brinnande busken" jag var mer intresserad utav klostret i sig men tyvÀrr fick man bara se en liten liten del utav de.
Vid 9 tiden var det dags för den lÄnga bussturen tillbaka till Dahab som görs Ànnu lÀngre nÀr man behöver bli escorterad utav polis en lÀngre strÀcka pga terror hot.
Klockan 11.30 var vi tillbaka vid hostlet och Uma hade bokat sin buss till Kairo klockan 12.00, det blev ett snabbt farvÀl.
Det har varit roligt att umgÄs med Uma men den senaste tiden har det kÀnts lite "för mycket" och det ska bli skönt att fÄ umgÄs med bara Alegra igen utan att kÀnna stress och press ifrÄn Uma och hans Àventyrs styrda vardag dÀr det hela tiden behöver hÀnda saker.
Jag och Alegra har hittat ett billigt hotel(med mestadels hostel vibe) dĂ€r vi kommer bo de nĂ€sta 10 dagarna 👍
Priset Àr bra, personalen Àr trevlig, lÀget Àr perfekt och dykar kurserna dom erbjuder Àr till ett vÀldigt rimligt pris (210 euro per person)
NÀr vi checkat in pÄ vÄrat nya stÀlle gick vi till ett café dÀr vi köpte nÄgot litet bara för att fÄ tillgÄng till havet ifrÄn deras servering (det finns nÀstan inga allmÀnna strÀnder utan man mÄste gÄ till ett café för tillgÄng till havet) de allmÀnna strÀnderna Àr vÀldigt dÄligt omhÀndertagna och fulla med skrÀp och glas och smuts.
NÀr solen började gÄ ner gick vi tillbaka till hostelt och duschade av oss allt salt frÄn havet och tog en tupplur.
Jag hade bokat in en massage till oss klockan 19.30 (23 euro / 1h för 2 personer) jag tog en klassisk svensk massage och Alegra fick en Egyptisk massage som verkade vĂ€ldigt skön den med (det blir en gĂ„ng till😉)
Efter massagen gick vi ut och Ă„t indisk mat för första gĂ„ngen pĂ„ en evighet ❀ sen gick vi tillbaka hem och somnade sĂ„ snabbt vi nĂ„dde madrassen (jag var I princip hjĂ€rndöd efter att ha dygnat natten innan och klĂ€ttrat i berg) 😮
Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media