riceanna · 6 years
1) Gruppebillede fra Taroko Gorge, 2) Fried dumplings i Taipei, 3) foran et vigtigt museum i Taipei, 4) jeg prøver ramen for første ved Tamsui i Taipei, 5) indisk måltid på bananblade i Kuala Lumpur, 6) i nationalmoskeen i Kuala Lumpur, 7) vandring i Cameron Highlands, 8) Billedsjov i Cameron Highlands, hvor der gror lækre jordbær
riceanna · 6 years
Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media
riceanna · 6 years
Glædelig bagjul og godt nytår
På opfordring af mine mange følge, især min far, så kommer her en lille opdatering, da jeg kan se, at jeg ikke har fået opdateret siden dagen før juleaften. Det er jo for dårligt! Vi mødtes rigtignok med Ida d. 24., hvor vi spiste burger og drak en enkelt øl i et område i Taipei, der hedder Ximen. Det var en hyggelig aften, hvor vi allierede os med nissehuer og fik et par 'merry christms' hilsner med på vejen. Ellers virkede det klart som om størstedelen af taiwaneserne ikke fejrede jul, da størstedelen er Taoister og andelen af kristne er forholdsvis lille. Dog elskede de at spille julemusik i radioen! Ida havde lavet risengrød til os på den gård, som hun havde arbejdet på i det sydlige Taiwan. Så lidt jul blev det alligevel! I Taiwan fik vi også oplevet Taroko Gorge, som er en kløft, hvor man kan gå forskellige vandreruter rundt i det flotte landskab. Dette sight var faktisk featured i Politiken for ikke længe siden, men er stadig forholdsvis ukendt af vestlige turister. Vi var ret heldige med vejret, men da det generelt var rainy season i Taiwan var nogle af ruterne lukkede. Vi fik gået nogle gode ture og set noget meget imponerende natur i de 2 dage vi havde her. Klimaet var lidt køligt, så Christian allierede sig med en god gedigen man-flu. Jeg var heldig at have Ida, så selvom vi lidt af tiden var én mand nede gik det. Vi kom også på en lille tur med en politibil da vores bus ikke ankom til tiden tomlede Ida og en politimand valgte at køre os til togstationen, hvor vi skulle tilbage til Taipei fra. Det var fedt nok lige at stige ud af politibilen foran alle de forbløffede kinesiske turister. Efterfølgende havde vi et par dage mere i Taipei, som blev brugt på cykelture rundt i byen, night markets og lækker mad - især en masse fried dumplings, som vi spiste en del gennem vores tid i Kina. Vores begejstring for Taiwan ville ingen ende tage. Dog blev det tid til at tage videre d. 30., hvor vi tog afsked med Ida og Taiwan og tog flyet til Hong Kong. Det var et 'rigtigt' flyselskab, hvor vi simpelthen fik mad og indtjekket bagage med i prisen - ny verden! I Hong Kong fejrede vi nytåret med fest og farver. Charlotte og Michala, som jeg kender fra folkeskolen kom til Hong Kong og fejrede nytår med os. Samtidig var Clara og Jonas, som vi kender fra vores tid i Vietnam, også i Hong Kong og tre af deres danske venner. Vi endte med i alt at være 9 danskere samlet til middag på London House, som er en Gordon Ramsay restaurant i Hong Kong. Herefter festede vi hos den danske sømandspræst i Hong Kong, som holdt en stor fest, som vi helt tilfældigt blev inviterede med til! Vi mødte præsten i et storcenter d. 31., og da Michala tidligere har studeret i Hong Kong genkendte han hende (muligvis pga hendes ret karakteristiske hår) og inviterede os alle 9 med til fest! Det var et festligt nytår med alt hvad der hører til, men på trods af det formåede vi at komme ud at gå en hel del næste dag og blandt andet tog vi ril Victoria's Peak, hvor man kunne se over alle Hong Kong's bygninger. Her har jeg været to gange tidligere, men denne gang så jeg det også i mørke, hvilket var rigtig flot. Hong Kong er en kæmpe by og i forbindelse med nytår var der endnu flere mennesker! D. 2. januar gik turen videre til Malaysia, hvor vi befinder os nu. Vi rejser stadig med Charlotte og Michala og vi startede i Kuala Lumpur, hvor Christian mødtes med nogle af sine venner og vi fik oplevet Nationalmoskeen, et museum, Chinatown, et enkelt shoppingcenter og en 'jungle' inde i skoven. Vi tog så videre til Cameron Highlands med bus, hvor vi har været de sidste 2 dage. Her har vi vandret lidt forskellige gode ruter og nydt naturen med fint vejr og vi har på magisk vis indtil videre undgået de store regnskyl på vores tur! 7-9-13... I morgen går turen til Langkawi, som er en ø, hvor vi håber at kunne holde badeferie og evt. udforske øen lidt inden turen går tilbage til HCMC om 6 dage.
Fan af Taiwan
Vi ankom til Taiwan natten til d. 21. og har nu haft 3 dage her. Vi har indtil videre oplevet Taipei og Sun Moon Lake, som er en stor sø, der ligger 4 timers buskørsel syd for Taipei. Søen var rigtig flot og vi fik vandret, cyklet og kørt i kabelbane. Vi er rigtig heldige med vejret da vi om dagen har haft lige omkring 20 grader og i dag endda lige lidt over. Indtil videre er jeg helt vild med Taiwan! Folk her er nogle af de flinkeste jeg har mødt i Asien - super venlige og hjælpsomme. De der kan engelsk er gode til at træde til og være behjælpelige hvis vi har problemer med at forklare eller spørge om noget. Derudover er her ret fjollet og barnligt på den helt perfekte måde. Et fremragende eksempel er, at de har bamseautomater overalt! Alle deres skilte (også fra officiel side) har en lille tegning, tegneserie eller figur på sig. De sælger også en masse små fjollede gadgets, som jeg kunne købe mig fattig i, men nok er mere eller mindre ubrugelige. Jeg synes det er vildt sjovt med den her lidt fjollede del af kulturen. Det er en del anderledes end i Kina, hvor nærmest intet handlede om kreativt, sjov og det at tænke ud af boksen, men nærmere systemer og regler. Derudover er der enormt meget natur - også inde i Taipei, hvor der er en del parker. Hele byen er tilmed omringet af bjerge hvilket bidrager til det smukke syn. Taiwan er enormt udviklet - de går meget op i genbrug, affaldssortering og hygiejne. Her er simpelthen så skinnende rent de (fleste) steder vi kommer. De går også med ansigtsmaske, hvis de føler sig småsyge og ikke vil smitte andre. I dag var vi rundt med Grace for at opleve forskellige dele af byen og hun delte lidt lokale tips med os. Grace boede på min kollegiegang i Aarhus i et års tid og det var her vi blev venner. Derudover fejrede hun jul hos min familie sidste år. Vi var blandt andet på night market, hvilket er et kæmpe marked med mad, tøj, gadgets og tivoli-boder. Der var mange mennesker, men det var en vildt sjov oplevelse og fedt at smage en masse forskellig lokal mad. Jeg tænker lidt, at noget af min begejstring for Taiwan muligvis skyldes at jeg ikke har været i et 'rigtig' udviklet land i 6 måneder, så jeg virkelig sætter pris på den måde som alt fungerer og glider på. Deres metrosystem er enormt effektiv og den fleksibilitet og mindre trafik det giver kunne have været rigtig god i Saigon! I morgen mødes vi med vores veninde Ida, som vi lærte at kende i Kina. Vi har bestilt bord på en vestlig restaurant, så det skal nok blive lækkert! Jeg ved, at jeg er ret dårlig til at få opdateret min blog for tiden mens vi rejser. Derfor kan i kigge fordi Christians blog: https://endamivietnam.tumblr.com da han har opdateret hver dag i december da han har lavet en julekalender til sine mange mange fans og følgere. Glædelig jul til jer alle!
"Don't worry be happy"
Den sidste tid i Laos har været rigtig god. Vi ankom til Vang Vieng tidligt om morgenen d. 10. og slog os ned på et hostel med nogle gode sofaer, hvor vi kunne ligge indtil vi kunne bestille noget morgenmad og komme i gang med dagen. Det første der mødte os her var en ladyboy, som sad og drak en kop kaffe og havde en masse make-up på... Så havde vi ligesom fået det førstehåndsindtryk at det var en af de mere kontroversielle byer, vi var ankommet til. Vi tjekkede ind på et hostel, som var meget basic, men jeg skulle senere erfare, at det langt fra ville være det mest primitive sted vi skulle bo på denne tur. Vi endte med at være i Vang Vieng 3 nætter og tog backpackerlivsstilen til os, hvor vi tog på bar en enkelt aften med en gut fra Singapore og to danske gutter, som vi havde været på tur med i løbet af dagen. Dagsturen vi var på involverede én badering pr mand og så ellers bare en afslappende tur ned ad floden med lidt stop undervejs, hvor vi blev hevet ind til bredden på forskellige barer. På den sidste bar spillede vi beerpong, og jeg opdagede at vores guide var et naturtalent til denne 'sport', hvilket var heldigt da han var på mit hold! Vi opdagede et par dage senere, at den whiskey, som han havde hældt på os på de forskellige barer koster 7 kr. literen.. Vi er glade for at vi stadig har synet og er i live! Denne aften fik vi nok lidt en smag på, hvordan Laos har været i 90'erne, hvor hippier indtog landet og røg, drak og teede sig som abekatte. Dette har Laos forsøgt at lukke ned for og kæmper nu med at opbygge et nyt image. Næste stop var 4000 Islands, hvor vi befinder os nu og skal være 4 overnatninger i alt. Det kommer der lidt mere om i næste blogindlæg, men indtil videre kan jeg sige at der bliver levet en meget afslappet livsstil og at naturen her er vildt flot! Der er an masse 'happy' muligheder på menukortene, som vist inkluderer nogle urter af en slags... Derudover bor vi i en bungalow med plusser og minusser. Et kæmpe plus er, at vi har en helt fantastisk udsigt med to tilknyttede hængekøjer og ejeren virker sød. Et par minusser er, at det 'toilet', som er tilknyttet vores bungalow hverken har noget toiletbræt eller træk og slip... Ciao for now!
riceanna · 6 years
1) cykeltur i Vientiane, 2) Buddha park, 3) udsigt over Luang Prabang, 4) Royalt tempel i Luang Prabang, 5) en typisk Laos-ret, 6) munke i tempel i Luang Prabang, 7) elefanter på nært hold, 8) Kuang Si vandfald
La' os ta' til Laos!
Nu har vi efterhånden været i Laos i en uges tid, og det er ved at være tid til en opdatering. Den kommer nok til at bære præg af en lidt mangelfuld nattesøvn på grund af hanegal fra kl. 3 i nat.. Sådan er livet i Nord-Laos! Vi tilbragte de første dage i Vientiane, som er hovedstaden, men virkelig ikke særlig travl af en Sydøstasiatisk hovedstad at være. Der var masser af hyggelige restauranter og caféer, som tilbød mad og drikke fra mange dele af verden. Vi oplevede en Buddha park, hvilket var en kæmpe park fyldt med buddhaer i forskellige afskygninger, både hinduistiske og buddhistiske. Vi fik os også en traditionel Laos-massage, hvor jeg valgte kun at få en fodmassage, mens Christian eftersigende fik en ret smertefuld kropsmassage... Vi lejede cykler den ene dag, hvor vi fik set de største highlights, blandt andet en del templer. Det siger lidt om, hvor lidt trafik og gang i gaden der var, når det er muligt at bevæge sig forsvarligt rundt på cykel. Vi oplevede også Vientianes svar på Champs Elysees og Triumfbuen, hvor vi direkte så, at Frankrig havde været kolonimagt i Laos. Vi tog så videre til Luang Prabang med natbus, og det var en stille og rolig by med mange munke og templer. Den er fremhævet som et af de flotteste byer i Laos. Derudover var landskabet rundt om virkelig flot med grønne bakker og træer. Vi så blandt andet et rigtig stort vandfald i området og lejede cykler en dag. På vores cykeltur kom vi forbi en landsby, hvor kvinderne vævede diverse tekstiler og jeg købte en bluse, da jeg ikke kunne stå for sælgeres salgstaktik. Cykelturen ledte os derudover til en elefantcamp, hvor 9 elefanter levede under eftersigende gode forhold.. Vi kom meget tæt på elefanterne og det var en ret sjov oplevelse. Luang Prabang var et spirituelt og hyggeligt sted og byen i sig selv var super flot med Mekong-floden, som løber igennem, aftenmarked og små hyggelige lokale gader og restauranter. Turen gik herefter til Luang Namtha med endnu en natbus, hvor vi dog var fremme kl. 2-3 om natten, hvilket var både sent og tidligt på samme tid. Vi fik et værelse og stod op næste dag til en scootertur rundt i landskabet, hvilket var rigtig flot med hyggelige landsbyer og det var sjovt at se, hvordan geder, kalkuner, vilde grise, hunde, høns og katte levede side om side og hvordan landsbylivet udfoldede sig for de lokale. De fleste smiler, vinker eller siger Hej, så det virker til at der er godt humør her i Laos. Dog oplever vi ikke den overvældende venlighed, som folk siger kendetegner folk fra Laos. De er ikke uvenlige, men ofte bare 'ligeglade'. 'Neither be happy when it goes your way nor unhappy when it doesnt' - det beskriver i sandhed ret godt de folk vi er stødt på. Men Sri Lankanerne er meget venlige, så det er selvfølgelig en hård konkurrent... I morgen tager vi til Vang Vieng, hvor der skulle være god mulighed for at kajakke og bade. Først skal vi lige have en 15-17 timers bustur overstået! Hej så længe!
riceanna · 6 years
Mirissa strand inden uvejret, lækker kokosnød og nydelsen af rice and curry.
Strand og storm
Jeg er nu taget videre til Laos, hvor jeg sidder og venter på, at Christian skal ankomme med sit fly fra HCMC. Den sidste tid på Sri Lanka stod på strand og storm. Vi havde planlagt at have lidt badeferie den sidste del af tiden på Sri Lanka, men der viste sig at være storm over Sri Lanka, så det blæste ustyrligt meget og regnede nærmest flere døgn i streg og begge disse ting er meget usædvanlige for Sri Lanka! Vi boede to nætter på et hostel i Weligama, som Shehan har startet med et par venner. Shehan var ham vi boede hos i en uges tid da vi kom til Sri Lanka for 2 1/2 år siden, og vi har holdt kontakten med ham siden. Onsdag aften sad vi på hostellet og læste og snakkede mens stormen rasede udenfor. Pludselig gik strømmen, så vi tændte stearinlys og hyggede os. Ud af det blå hørte vi et kæmpestort brag, som kom ude fra den trafikerede vej 20 m. fra hostellet. Vi løb alle derud og det viste sig, at en kæmpe træstamme var faldet og havde ramt førerhuset på en lastbil og havde væltet en Tuk omkuld. Træet blokerede for vejen, og der var en ret kaotisk stemning, da en hel del biler hurtigt samlede sig. Heldigvis var ingen kommet noget til, og det var virkelig heldigt! Tuk-chaufføren var steget ud af sin Tuk for at købe en lille snack kun få sekunder før træet ramte, og lastbilchauffører slap med en skramme på benet. Vi kunne desværre ikke hjælpe med at få træet væk da det var kæmpestort, så vi gik tilbage til hostellet og spillede uno. Næste dag var træet blevet fjernet og det viste sig at være én ud af flere uheld, der ramte Sri Lanka det døgns tid. Torsdag tog jeg i lufthavnen i god tid, da jeg tænkte, at stormen sagtens kunne have ødelagt flere ting på vejene. Turen gik overraskende gnidningsfrit og jeg er nu endt i Laos. Det var virkelig en oplevelse at se Sri Lanka efter 2 år, for der er sket en hel del. Allerede i lufthavnen tænkte jeg over, hvor mange kinesiske turister der var og Colombo havde fået et par nye skyskrabere og store hoteller. Ved strandene sydpå var der virkelig også blevet udvidet med flere restauranter og resorts og den lille charmerende strandby Mirissa var pludselig ikke så lille længere.. Selvom der er kommet flere turister, synes jeg Sri Lankanerne udviser en oprigtig interesse for os som turister og vores liv og hjemland. Vi har virkelig mødt nogle gode folk og boet steder, hvor værterne har gjort alt for at vi skulle føle os hjemme. Vi har fået en masse lækker rice and curry og gensynsglæden har været stor ved at være tilbage. Nu glæder jeg mig meget til at se, hvad Laos har at byde på.
riceanna · 6 years
Her er lidt billeder fra Haputale, hvor vi var onsdag-fredag. Vi gik ture mellem temarker og nød den overdrevet flotte natur mens vi boede på et homestay, hvor konen serverede vildt lækker rice and curry. I dag er vi taget videre til Udawalave, hvor vi i morgen skal i nationalpark. Vi sidder i skrivende stund og venter på aftensmad efter at have set et elefant børnehjem, hvor elefanterne blev fodrede. I morgen eftermiddag lander vi efter planen på sydstrandene.
riceanna · 6 years
Jeg er tilbage på Sri Lanka og vi havde vores første togtur i denne omgang. Jeg rejser med Marlene, som jeg boede med på Sri Lanka for 2 år siden. Turen gik fra Colombo til Matale, hvor her er ret grønt og frodigt. Vi har ikke været her før, men landskabet er ret imponerende og togturen var smuk. Vi bevæger os så langsomt sydpå herfra og ender ved sydstrandene.
Sidste tid i Saigon
Sidste uge gik med arbejde og udforskning af et par restauranter i byen. Christian og jeg blev også begge klippede fredag aften, hvilket var en spændende oplevelse, men meget professionelt og vi var tilfredse med resultaterne. Vi gav 140 kr. tilsammen for klipningerne, som nok ikke er det aller billigste, men heller ikke dyreste klipning herude. I lørdags var vi i byen med 5 andre praktikanter og vi fik besøgt diverse barer og endte med at se Irland-Danmark på en irsk bar her i byen, og kampen sluttede kl. 5 vores tid, så vi var pænt trætte i går. Jeg har nu taget hul på min sidste arbejdsuge her på kontoret og har sidste dag på fredag. Jeg må sige, at jeg føler mig klar til at forlade jobbet, selvom det for det meste har været spændende. Jeg har efterhånden fået færdiggjort indholdet til kogebogen, så nu er den i gang med at blive designet hos vores nyansatte designer, Dai, som er døvstum. Det bliver spændende at se, hvor meget af det, der er færdigt på fredag. Da han er ny, kommer designprocessen nok til at tage noget tid. Jeg må så overlade projektet til min chef, og håber, at bogen bliver færdiggjort og publiceret.  Mine kollegaer har ret travlt, og jeg har en del tid tilovers, som jeg sagtens vil kunne bruge på at assistere på andre projekter, men jeg bliver ikke inddraget i dem, så det er lidt frustrerende ikke at kunne hjælpe. Det hele foregår på vietnamesisk, så de ville nok have svært ved at sætte mig ind i deres projekter.  Den anden dag til frokost sagde min kollega Thao til mig: “you look boring!” og ja - det er da meget muligt, at jeg ser kedelig ud, men jeg tror nu hun mente, at jeg lignede en, der kedede mig, hvilket er meget sandsynligt. Til tider må jeg sige, at jeg keder mig. Men jeg bruger min energi på at researche til speciale og jeg har også skrevet en 20-siders praktikopgave mens jeg har været på arbejde, så jeg prøver at bruge min energi på noget konstruktivt. I dag da jeg mødte på arbejde blev jeg budt på snacks fra min kollega, som havde været på tur til Mui Ne i weekenden. Det viste sig at være tørret fisk camoufleret i sesamfrø, hvilket jeg synes var en lidt voldsom spise kl. 8.30 mandag morgen. Jeg har virkelig ikke vænnet mig til deres fiske-fetish.. Fiskesovs, tørret fisk, stegt fisk, fiskesalt - den får virkelig ikke for lidt, og det kan lugte ret fælt når de griller tørrede fisk på gaden. Jeg har sagt til mine kollegaer, at jeg ikke rigtig spiser fisk, da det er en nemmere måde at komme udenom de alternative snacks på. En anden popular eftermiddagssnack på kontoret er frugtstykker, som så bliver dyppet i chili/fiskesalt, som fuldstændig overdøver frugtens smag. Det gør så også, at man på ingen måde er kritisk med, om frugten er moden eller ej, og om det mon overhovedet er en frugt - jeg kan nogle gange have min tvivl. Jeg har helt klart været vidne til en del anderledes måder at gøre tingene på, anderledes mad og en masse sjove oplevelser hos Enablecode. Derudover har jeg opdaget, hvor genialt det er, at tage en middagslur efter frokost. Den vane vil jeg forsøge at tage med mig hjem! Jeg har kæmpestor respekt for mine kollegaer, især de fysisk handicappede, som kommer til og fra arbejde uden hjælp, arbejder mange timer om dagen og har en enorm positiv attitude med grin og jokes (som jeg desværre ikke forstår!). De har virkelig ikke gode forudsætninger ved at være født med handicaps i Vietnam, men er nu enormt taknemmelige for at have et arbejde og de knokler hver dag for at kunne klare sig selv. Det er en stor inspiration, som jeg håber at kunne få gavn af, når jeg selv synes, at ting er liiiidt hårde og når jeg skal ud på arbejdsmarkedet... Eller når jeg til februar skal skrive et 60-80 siders speciale på 4 måneder!
Nå men først: 2 måneders ferie, som starter på lørdag!
Besøg og endnu en ferie
Arbejdet har gået sin vante gang siden sidst, men til gengæld har vi haft fint besøg fra Danmark. Vi har haft besøg af Christians far (Jens), søster (Nanna) og farens kæreste (Britta). De ankom til Ho Chi Minh City også kaldet Saigon fredag d. 27. oktober. Her gik vi ud og fik lækker aftensmad efter at vi havde fået fri fra arbejde og tog Nanna med en tur i byen. De havde alle tre rejst rundt nordpå en uges tid inden de mødtes med os og havde haft nogle rigtig gode oplevelser og var meget positive over for Vietnam. Lørdag stod den på sightseeing her i byen, hvor vi fik besøgt  templer, lokale restauranter og fik gået lidt rundt i Saigons trafikerede gader. Søndag var Christians faster, Kirsten også i byen, da hun var på grupperejse i Vietnam. Her fik vi igen set lidt forskellige steder i byen og museer. Søndag aften stod den på lækker pizza, hvilket Christian og jeg var meget begejstrede over! Ellers har vi introduceret dem til en del lokal mad, da Vietnam har rigtig meget at byde på rent kulinarisk. Mandag arbejdede jeg mens Christian var på mere opdagelse med familien blandt andet i Saigons Chinatown. Tirsdag var vi begge på arbejde, men spiste aftensmad med vores gæster. Onsdag morgen fløj vi til Phu Quoc, hvor Christian og jeg fejrede min fødselsdag for 5-6 uger siden. Denne gang var vejret helt fantastisk og havet var helt roligt og klart. Vi var der indtil fredag aften og vi fik slappet af i hængekøjer, sejlet kajak og kørt på scootere. Det var en rigtig dejlig ferie, hvor vi boede på det samme hotel som sidst og faldt i søvn til lyden af bølger - meget idyllisk. Vi havde kun ganske få regnskyl, så det var en klar forbedring i forhold til sidste tur, hvor vi havde en hel del regnvejr og knap så meget sol. Christians søster rejser til Kina i dag, lørdag, hvor hun mødes med sine veninder og rejser rundt i Kina, Myanmar og Thailand med dem de næste 3 måneder, da hun har sabbatår. Jens og Britta rejser hjem til Danmark søndag aften, og så skal vi alle tilbage til det seriøse arbejdsliv med 5 dages arbejde i ugen... Men vi klager nu ikke! Jeg har desværre været lidt ramt af sygdom på det sidste. For nærmest første gang i udlandet har jeg ligget med kamphøj feber i 30 graders varme, og det siger sig selv, at det ikke var det fedeste. Jeg har derfor holdt 2 1/2 sygedage i sidste uge, men mange på mit kontor har også været syge på det sidste, så jeg tror, at vi har smittet hinanden i det ret dårlige indeklima, hvor der aldrig bliver luftet ud. Som min kollega Thien påpegede den anden dag: “We never open window in the office!” Derudover har jeg haft lidt problemer med maven også, men nu er jeg vist ved at være ovenpå igen. Ellers bruger jeg en del energi på at tænke på min 2 måneders rejse, som starter d. 18. november, hvor jeg flyver til Sri Lanka mens Christian færdiggør sin praktik. D. 1. december mødes jeg med Christian i Laos og her rejser vi sammen i 3 uger inden turen går videre til Taiwan, Hong Kong og Malaysia. Dét glæder jeg mig meget til! Vi er tilbage i Saigon d. 13. januar og rejser herfra tilbage til Danmark d. 15. januar. Håber I alle har det godt!
riceanna · 7 years
På de første to billeder er nogle af forberedelserne i gang. Første billede er af ingefærkager, som de selv sirligt former. På andet billede laver de bananblad-ruller med ris, peanuts, bønner og andet godt. På tredje billede ses det berømte fad gedeblod med hakkede organer. Billede 4, 5 og 6 viser ritualet, hvor præsterne, assisteret af Cham-kvinder, laver en ceremoni foran alle fadene med mad. På det sidste billede snakker jeg med børnene, som viser mig deres engelskbog.